Title(KR)
정적 및 동적 시각자극 기반의 운전 능력 검사 시나리오
Title(ENG)
Scenario for the drive ability assessment based on static and dynamic visual stimuli
Keywords(KR)
Driving Simulation, Static and Dynamic Visual Stimuli, Text Network, Visual Behavior
Keywords(ENG)
Driving Simulation, Static and Dynamic Visual Stimuli, Text Network, Visual Behavior
Author
Ho Sang MOON, Seung Jae NOH, Hee Young KIM, Sung Taek CHUNG
Abstract(KR)
고령운전자의 인지 및 신체 기능 저하로 인한 교통사고 증가는 점점 심각한 사회적 문제가 되고 있으며, 이 로 인해 면허증을 자진하여 반납하는 제도가 운영되고 있으나 보다 객관적인 평가 방법이 필요하다. 본 연 구에서는 다양한 주행 상황에서 발생하는 정적 및 동적 시각 자극에 대하여 운전자의 시각적 행동을 평가 할 수 있는 운전 시뮬레이션 주행 환경과 시나리오를 구현하는 것이 목표이다. 이를 위해 고령운전자의 주 행 특성 분석에 활용된 운전 시뮬레이션 시나리오를 기존의 연구 문헌들로부터 수집하였고, 정적 및 동적으 로 구분된 표적 자극에 따른 텍스트 네트워크 분석을 통해 주행환경과 시나리오를 재분류하였다. 또한, 유 사한 유형의 시나리오들은 보다 발생 빈도가 높고 표적 자극이 다양한 주행환경으로 병합하였다. 연구 결과 로 신호교차로, 비신호 교차로, 왕복 2차로, 왕복 4차로 주행환경에서의 전체 12종의 시나리오로 구성된 운 전 시뮬레이션 콘텐츠가 구현되었다. 신호등, 정차된 차량, 표지판 등으로 구성된 정적 시각 자극과 주행 중 인 차량, 무단 횡단하는 보행자 등의 동적인 시각 자극이 제시되며, 이에 대한 시선 탐색(Visual Detection), 시지각(Visual Perception), 시각운동기능(Visuomotor Function)의 정량적 측정을 통해 운전자의 시각 행동 평가가 이루어진다. 본 연구에서 제안하는 시나리오 구성 방법은 운전 시뮬레이션 콘텐츠를 구현하기 위한 새로운 접근 방식으로써 시각 자극에 따른 운전 능력 검사 환경 구축에 관한 기초 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
Abstract(ENG)
The increase in traffic accidents due to declining cognitive and physical abilities of older drivers is becoming a serious social problem. For this reason, a policy on voluntary return of the driver's license is in operation, but a more objective evaluation method is needed. The present study aims to implement a driving environment and scenario of driving simulation that can evaluate the driver's visual behavior with respect to static and dynamic visual stimuli that occur in various driving situations. Driving simulation scenarios used for analyzing driving characteristics of older drivers were collected from the existing studies, and driving environments and scenarios were reclassified through text network analysis according to static and dynamic visual stimuli. Furthermore, similar types of scenarios were merged into driving environments with more frequent occurrences and various target stimuli existing. As a result, driving simulation contents consisting of a total of 12 scenarios in controlled intersection, uncontrolled intersection, two-lane highway, and four-lane highway were implemented. Static visual stimuli composed of stalled cars, traffic lights and signs, and dynamic visual stimuli such as moving cars and jaywalking pedestrians are presented, and the driver's visual behavior is evaluated through quantitative measurement of visual detection, visual perception, and visuomotor function. The method of scenario design proposed in this study is a new approach for implement driving simulation contents, and it is expected that it can be used as basic data for establishing a driving ability test environment according to visual stimuli.
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