Title(KR)
서스펜스 경험을 위한 RPG 파티플레이 던전 구성
Title(ENG)
Configuration of RPG Party Play Dungeon for Experiencing a Suspense
Keywords(KR)
RPG Game. Level Design, Dungeon, Suspence, Map Configuration
Keywords(ENG)
RPG Game. Level Design, Dungeon, Suspence, Map Configuration
Author
김정현, 김정윤
Abstract(KR)
RPG는 다양한 게임요소의 구성을 통해 게임플레이의 재미와 플레이 목적을 제공한다. 이중 던전은 유저가 게임을 플레이하는 장소로써의 역할과 함께 퍼즐들의 요소가 추가되어서 하나의 난관으로서의 역할도 수행 하고 있다. 기존의 RPG의 던전은 숙달과정을 반복하게 되면 더 이상 퍼즐요소와 게임의 난관 요소로 작용 할 수 없게 되며 하나의 통로와 공간으로의 역할로 축소하게 된다. 본 연구에서는 RPG를 구성하고 있는 던 전의 수명과 게임요소로써의 역할을 증대시키기 위해 서스펜스 요소를 도입한 던전을 연구하였다. 서스펜스 의 요소를 통해 유저에게 지속적으로 긴장감을 부여하고 단순한 통로로써의 역할이 아닌 게임의 공략요소 로써 던전이 사용될 수 있도록 한다. 특히, 서스펜스 요소의 조합을 바탕으로 던전 구성에 지속적인 변화를 추가하여 같은 던전을 공략할 때도 새로운 경험을 겪을 수 있게 하여 지루함을 탈피하고 플로우를 경험하 는 만족도 높은 던전을 구성할 수가 있다.
Abstract(ENG)
RPG provides the fun of game play and purpose of play through the composition of various game elements. Above all, dungeon plays the role of difficulty by adding aspects of puzzles and a place where the user plays the game. The dungeon of the existing RPG can no longer act as a difficult element of puzzles and games if the mastery process is repeated, and it is reduced to a role as a passage and space. In this study, to increase the lifespan of the dungeon composing the RPG and its role as a game element, a dungeon with a suspense element has been studied. The element of suspense continuously gives the user tension and allows the dungeon to be used as a strategic element of the game, not as a simple passage. In particular, by adding continuous changes to the dungeon composition based on the combination of suspense elements, users can have a new experience even when attacking the same dungeon, thereby avoiding boredom and creating a highly satisfactory dungeon to experience the flow
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