Title(KR)
모바일 SNS(Social Network Service) 메신저 기반 감성 어휘 분류
Title(ENG)
Classification of Emotional Vocabulary Based on Emoticon for Mobile SNS(Social Network Service) Messenger
Keywords(KR)
Emoticon, Mobile SNS, Emotional Vocabulary, Emotional Communication
Keywords(ENG)
Emoticon, Mobile SNS, Emotional Vocabulary, Emotional Communication
Author
Eun Ah Lee, Yoon Ah Lim, Jieun Kwon
Abstract(KR)
본 연구는 이모티콘을 이용한 커뮤니케이션을 위해 사용되는 감성에 대한 어휘 모델을 도출하고 분류하였 다. 첫째, 모바일 SNS 메신저에서 매개 커뮤니케이션에서의 이모티콘은 주로 사용자의 감성 표현을 위해 사용 된다. 사용자의 관점에서 감성을 표현하는 어휘에 대한 정의와 해석이 어떻게 이루어지고 있는지를 아는 것이 이모티콘 개발과 마케팅에 중요한 요소가 된다. 따라서, SNS 메신저에서 사용하는 감성 어휘의 체계화는 이모 티콘 디자인에 가이드라인의 역할이 가능하다. 둘째, 연구 결과 모바일 SNS 메신저에서 이모티콘을 위해 사용 되는 감성 어휘는 최종 35개로 요약되어 추출되었고, 2차원 척도에 분포한 모델을 도출하였다. 또한, ‘미안하다’, ‘바쁘다’, ‘배고프다’, ‘어렵다’, ‘슬프다’, ‘날씨가 춥거나 덥다’, ‘심심하다’, ‘부끄럽다’, ‘궁금하다’, ‘만족하다’, ‘좋다’, ‘아름답다’, ‘편안하다’의 총 13개의 어휘 그룹으로 분류할 수 있었다. 이것은 모바일 SNS 메신저를 기반으로 하 는 감성 커뮤니케이션에서 사용하는 어휘의 객관적 기준을 제시하고, 이모티콘 개발에 적용할 수 있는 기초적 인 가이드라인 역할을 할 것으로 기대된다. 셋째, 본 연구는 한국에서 사용하는 메신저를 기반으로 조사하고 연 구된 데이터이므로 한국 표준어를 기준으로 실시되었기 때문에, 영어를 포함한 외국어에 대한 연구는 포함되지 않았기 때문에 타국에서 사용하는 이모티콘에 적용하기 어려운 한계가 있다. 최근 다양한 이모티콘이 개발되고 있기 때문에 추후 다른 관점에서의 감성 어휘에 대한 연구를 계속 진행할 계획이다.
Abstract(ENG)
Recently, emotional communication has been developed by emoticons that express user emotion in mediated communication through mobile Social Network Service(SNS). As the development of emoticons increases and the usage becomes more popular, there is a growing demand for items that express the emotional expression and desired meaning by the user. And also mis-communication can occur through different interpretation amongst users. Additionally, the meaning interpreted by the users may be differentthe designers’ intended emotional expressions. In this study, we propose a model by classifying emotional vocabularies. First, we collected emotional adjectives and extracted the first set of vocabularies with questionnaires, statistical analysis and FGI (Focus Group Interview). Second, we extracted the final set of proper vocabularythe first set of vocabularies with a second set of questionnaires and statistical analysis. Third, with the final set of vocabularies an emotional vocabulary model was built based on the multidimensional scale analysis. As a result, the model was classified into 13 categories, which are as follows: sorry, busy, hungry, difficult, sad, the weather is coldhot, boring, ashamed, curious, satisfy, good, beautiful, and comfortable.
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