Title(KR)
정치 게이미피케이션 연구 : 블록체인 기반 정치인(정당) 평가 게이미피케이션 시스템 설계
Title(ENG)
The Gamification study for Politics : Blockchain Based Gamification System and Method for Evaluating Politician & Political Party Using Issue Information through game mechanics
Keywords(KR)
Politics, Politician, Gamification , Game Mechanics, PX, Player Experience, Blockchain
Keywords(ENG)
Politics, Politician, Gamification , Game Mechanics, PX, Player Experience, Blockchain
Author
JungTae Kim
Abstract(KR)
본 연구에서는 정치관련 이슈정보에 대해 기초적인 게임메커닉스를 활용하여 정치인(정당)을 평가하는 블 록제인 기반의 게이미피케이션 시스템과 방법을 제안하고자 한다. 게이미피케이션은 플레이어들의 자발적 참 여와 문제해결을 위해 게임적사고와 게임메커닉스(순위표, 점수, 단계, 가상증표, 아이템 등)를 적용하는 개념 이다. 게이미피케이션 연구에서 '플레이어'는 사용자, 관객, 고객, 손님, 구매자, 학습자, 환자, 군인 등을 포괄하 므로, 이 논문에서 플레이어는 유권자(혹은 투표자)를 말하고, 이 표현들은 같은 의미로 병기하였다. 게이미피 케이션의 이론배경은 '게임요소'나 MDA프레임워크(게임메커닉스,게임역학,게임미학) 등의 '게임학 연구'를 기반 으로 한다. 이 논문에서는 효율적인 연구를 위해, 우선 기초적인 게임메커닉스만을 정치인(정당)의 성공적인 평가 시스템에 적용하였다. 정치인(정당) 평가에 게이미피케이션를 적용하려는 주목적은, 유권자(투표자)의 자 발적 정치참여를 독려하기 위함이며, 이 논문에서 제안하는 시스템과 방법이 적용된 이슈정보는 더 유익한 플 레이어 경험(PX) 창출에 도움을 줄 것이다. 끝으로, 본 정치 평가 인터렉티브 게임화 시스템과 방법 연구는, 보 안에 취약할 수밖에 없는 웹 또는 앱서비스의 한계를 보완하고자 블록체인을 기반으로 신뢰도를 높이고자 하 였다.
Abstract(ENG)
This paper is to propose the blockchain based gamification system and method for evaluating politician & political party using issue information through game mechanics. The gamification is the idea of using game-thinking and game mechanics (leaderboards, points, levels, badges, items etc) to solve problem and engage players. Players in gamification stand for users, audiences, customers, clients, buyers, learners, patients, soldiers, etc, this paper regards player as elector (or voter). Theoretical background of gamification is based on game design studies such as game components and MDA framework which consists of mechanics, dynamics, and aesthetics. This paper treats game mechanics as the first effective factor for successful evaluating method for politician and political party. The main goal of gamification of evaluating politician & political party is to encourage greater engagement in elector (player) and aiding in creating richer experiences in political issues through proposed system and method. The purpose of this study is to research on interactive evaluating system and method with gamification on blockchain which covers vulnerable security of webapp service.
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