Title(KR)
아케이드 게임의 제스처 인터페이스 개발 및 평가
Title(ENG)
Design and Development of Gesture Interface for Arcade Games
Keywords(KR)
Arcade Game, Gesture interface, Shooting Game
Keywords(ENG)
Arcade Game, Gesture interface, Shooting Game
Author
김재경, 박진완
Abstract(KR)
아케이드 슈팅게임은 과거 1970년대 후반부터 1990년 후반까지 대중적으로 큰 인기를 끌며 게임시장을 주도했다. 하지만 2000년대 이후 많은 PC와 콘솔의 보급으로 아케이드 게임이 급속도로쇠퇴하기 시작했다. 하지만 최근 국내에서 하락세를 보였던 아케이드 게임이 크게 상승세를 보였고 앞으로도 점점 상승할 가능성이 높아 보인다. 따라서 본 논문은 아케이드 게임의 특징인 빠른손동작을 최신 기술과 접목시켜 새로운 입력 방식을 개발함으로 더 높은 효용성을 끌어내어 검증한다. 기존에 슈팅게임에서의 제스처 인터페이스 사용은 이미 그 효용성이 검증되었다. 다만 좀더 복잡한 완성형 게임에서의 적용하기엔 미흡한 부분들이 있다. 이에 슈팅게임들의 요소를 좀 더세분화하여 분석 후 각 요소들을 제스처에 매핑하였다. 기존 게임에선 조이스틱을 손으로 흔들며진행하는 게 일반적인 방식으로 본 게임에선 사용자가 직접 손을 상하좌우로 움직여 조작한다. 또한 진행에 필요한 스킬과 이벤트들을 각각의 매핑 된 제스처 로 인터랙션 한다. 개발된 인터페이스는 슈팅게임 'Cure'에 적용하여 G-Start, HCI creative Award 등에서 전시되었다.
Abstract(ENG)
Arcade shooting games have been popular in the late 1970s and late 1990s, leading the game market. However, since the 2000s, the spread of PCs and consoles has led to the rapid decline of arcade games. However, arcade games, which had recently declined in Korea, showed a significant uptrend and are likely to increase gradually. Therefore, this paper draws out the validity by applying new handwriting which is characteristic of arcade game with new technology and developing new input method. Previously, the use of gesture interface in shooting games has already been verified. However, there are insufficient points to apply in a more complicated game. Therefore, the elements of the shooting games are further subdivided and the elements are mapped to the gestures. In traditional games, it is a common practice to wiggle the joystick by hand. in this game, the user moves hands up, down, left and right to operate. It also interacts with each mapped gesture with the skills and events needed to progress. The developed interface was applied to the shooting game 'Cure' and displayed at G-Start and HCI creative award.
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