Title(KR)
게임의 음향요소가 플레이 중 사용자의 스트레스에 미치는 영향
Title(ENG)
The sound effect influencing on stress of users playing a game
Keywords(KR)
기능성 게임, 주관적 관점, 인지 능력, 과제 수행 전략, 놀이, 검사
Keywords(ENG)
gaming, stress, distress, eustress, sound effects
Author
Moon-gee Choi, Sungho Cho, Sujin Kim, Jae-Bum Jung, Hyeon-Woo Yi
Abstract(KR)
게임은 현대 사회에 있어 주요한 미디어이자 놀이문화의 하나이다. 또한 컴퓨터 기술의 발전으로 인해 시각적 화려함과 청각적 정교함은 컴퓨터 기술의 발전에 힘입어 지속적으로 진화하고 있다. 그러나 이러한 시각적, 청각 적인 자극 특성은 게임 사용자에게 있어서 스트레스를 감소하는 자극이 아니라, 스트레스를 증가시키는 원인이 될 수 있다. 그러므로, 컴퓨터 게임에서도 스트레스가 감소하는 것이 아닌 스트레스가 증가할 가능성이 있다. 본 연구 에서는 이러한 관점에서 게임의 주요한 피드백인 시각을 제외한 청각적 자극인 효과음을 제거하여 게임 사용자의 스트레스에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보았다. 연구 결과 효과음의 유무가 게임 사용자의 스트레스 경험을 변 화시키는 것으로 나타났다
Abstract(ENG)
Currently, computer and video games are the main playing culture and mass-media. Also, through developments of computing technologies games provide brilliant visuals and realistic sound. But, these visual and auditory attributes could give rise stress to game players. Therefore, gaming may cause increasing distress and decreasing eustress. This study was investigated to see differences of distress and eustress in gaming that was turned on or off sound effects. The results showed that the game playing removed sound effects may have low distress and eustress value.
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