Title(KR)
MMORPG 게임 여성 이용자의 콘텐츠에 대한 선호양상 연구 : 파이널판타지 14를 중심으로
Title(ENG)
A Study on the Preference of the Contents of Female Users of MMORPG Game–Focusing on the female pla
Keywords(KR)
Female Gamers, Game Content, Preference, Game Media
Keywords(ENG)
Female Gamers, Game Content, Preference, Game Media
Author
Ji Hye YOO, Jae Young LEE
Abstract(KR)
최근 인터넷 문화의 발달과 디지털 게임이 급속도로 발전하고 있다. 그에 따라 플랫폼의 변화도 일어나고 있으며 디지털 게임의 장르 또한 많이 세분화되며 남녀노소 즐길 수 있는 문화가 되었다. 그 중에서도 다중 이용자 온라인 롤플레잉 게임(Massive Multi-player Online Role Playing Game, MMORPG)이 크게 성장하며 이용자의 수가 급증하였다. 이 다중 이용자 온라인 롤플레잉 게임(MMORPG)은 수많은 사람들이 가상공간에 서 만나 함께 게임을 즐길 수 있는 장르로, 가상공간에서 소통 및 관계를 맺기에 최적이라는 특징을 갖고 있다. 그러나 과거엔 콘텐츠적 특성이 폭력적, 선정성이 강해 남성 이용자들의 전유물이라는 경향이 강했으나 최근엔 여성 이용자들이 꾸준히 증가하고 있다. 이에 관한 여성 이용자들의 MMORPG 게임 콘텐츠에 대한 선호양상을 연구하고자 한다.
Abstract(ENG)
Recently, the development of Internet culture and digital games are rapidly developing. As a result, platform changes such as PC, video game and smartphone are taking place, and the genre of digital game has also been much subdivided and become a culture for men and women to enjoy. Among other things, multi-player online role-playing games (MMORPG) have grown significantly, and the number of users has skyrocketed. This multi-user online role-playing game (MMORPG) is the most familiar platform, PC platform, where millions of people can meet and play games together in virtual space, and it is best for communication and relationships, such as meeting each other in virtual space and fighting with each other and communicating with each other with a purpose of friendship. In the past, it used to be violent, sensational, meeting the needs of male users, and being the sole of male users who looked at ittheir perspective. Recently, however, the number of female users has steadily increased, with their own culture in MMORPG virtual space. Female users want to study female users' preference for MMORPG game content, which is mainly attributed to male users, regarding which content they prefer and what they want to gain by enjoying it.
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