Title(KR)
초보자를 위한 C 언어 기반 코딩 교융용 게임의 개발 및 평가
Title(ENG)
Development of C-Language-based Coding Educational Game for Beginners
Keywords(KR)
Coding Education, Educational Game, Learner‐Interface Interaction
Keywords(ENG)
Coding Education, Educational Game, Learner‐Interface Interaction
Author
Seung Hee Cho, So Young Park
Abstract(KR)
본 논문에서는 코딩 초보자를 위한 C 언어 기반 코딩 교육용 게임을 제안한다. 제안하는 코딩 교 육용 게임은 다음과 같은 특징이 있다. 첫째, 제안하는 코딩 교육용 게임은 학습자가 코딩 학습 후 복잡한 시스템도 개발할 수 있도록, C 언어를 바탕으로 코딩 교육을 진행한다. 즉, 제안하는 코딩 교육용 게임은 C 언어의 기본이 되는 변수와 상수, 기본 자료형과 연산자, 조건문, 반복문, 함수, 배열을 바탕으로 총 6개의 스테이지로 구성한다. 둘째, 제안하는 C 언어 기반 코딩 교육용 게임은 C 언어에 대한 기본지식이 없이도 학습자가 게임 진행이 가능하도록, 설명과 힌트를 친절 하게 제공한다. 제출한 코드가 틀린 경우 학습자는 코드를 여러 번 다시 제출할 수 있는데, 실험 결과 총 6개의 스테이지에 대해 PC 환경에서 학습자는 평균 5.7회 제출을 시도하였고, 최종적으 로 스테이지를 클리어한 비율이 평균 84.9%이다. 셋째, 제안하는 코딩 교육용 게임은 다양한 환 경에서 사용할 수 있도록, 웹기반 게임으로 개발하였다. PC 환경과 모바일 환경에서 학습자가 어 떻게 다르게 상호작용하는지를 실험하였는데, 학습자는 모바일 버전에 비해 PC 버전을 더 사용하 기 편하게 느껴서, 코드를 수정해서 제출도 많이 하지만 작성시간은 오히려 더 짧게 나타났다.
Abstract(ENG)
In this paper, we propose a C language-based coding educational game for beginners. The proposed coding educational game has the following characteristics. First, the proposed coding educational game is designed on the C language, in order to lead a learner to be able to develop a complex system later. The game consists of 6 stages representing the basis of C language: variables and constants, basic data types and operators, conditional statements, loop statements, functions, and arrays. Second, the proposed coding educational game kindly provides descriptions and hints, so that the learner can play the game without knowledge about C language. Experimental results, show that the learner clears the stage by 85.4% in the PC environment, after the learner tries to submit 5.7 times on average per stage, because the learner can resubmit the code when the submitted code is wrong. Third, the proposed coding educational game was designed as the Web-based game for the learners in various environments. Describing how the learners interact differently in PC environment and mobile environment, experimental results show that the learner feels more comfortable to use PC version than mobile version.
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