Title(KR)
교육용게임의 몰입요인에 관한 연구
Title(ENG)
A Research on the Commitment Factors of Educational Games
Keywords(KR)
교육용게임, 몰입
Keywords(ENG)
Educational Games, commitment
Author
Yong-Chul Shin, Hyung-Won Jung, Baik-Soon Seong
Abstract(KR)
게임에 대한 인식이 점차 그 유용성을 인정하는 쪽으로 변화 하면서 교육용 게임의 시장이 크게 성장하고 있다 하지만 아직까지도 교육용 게임은 다른 장르의 게임에 비해 많이 활성화 되지 못하고 있는 것이 현실이다 따라서 본 연구에서는 교육용 게임의 몰입에 영향을 미치는 요인들을 분석해보고 궁극적으로 게임 개발을 위해 어떠한 요 인들이 초점을 맞추어야 할 것인가에 대한 방향을 제시 하고자 하며 향후 교육용 게임에 관한 연구 및 교육용 게 임 산업에 도움이 되고자 한다 본 연구의 결과 다음과 같은 결론을 확인하였다 첫째 교육용게임의 몰입에 있어 교육적 효과 시나리오 보상은 긍정적인 영향을 미친다 특히 감정적 몰입에는 교육적 효과와 보상이 계산적 몰입 에는 교육적 효과와 시나리오가 긍정적인 영향을 미친다 둘째 그래픽 조작성은 교육용 게임의 몰입에 미치는 영 향력을 확인하지 못하였다 셋째 교육용 게임에서 난이도가 너무 어려우면 감정적 몰입을 하는데 어려움을 준다.
Abstract(ENG)
Games are becoming increasingly recognized, and there has been a shift towards acknowledging its usefulness and the market for educational games is growing significantly. Current educational games market, however, is not as active as other genres of games. In this research, important factors for the future development of educational games are discussed, and the effects of the factors of commitment in educational games are analyzed. The result of this research arrived at three conclusions. First, educational effectiveness, scenario, and compensation have a positive impact on commitment in educational games. Educational effectiveness and compensation, especially, has a positive influence on affective commitment, and educational effectiveness and scenario has a positive influence on calculative commitment. Second, graphics, and operability have little or no impact on the commitment to educational games. Third, when the levels of educational games are excessively complex, it will cause more difficulty for the user to have affective commitment.
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