Title(KR)
영어 학습을 위한 컴퓨터 카드 게임 개발에 관한 연구
Title(ENG)
A Study on the Development of Computer Card Game for English Learning
Keywords(KR)
영어학습, 기능성 게임, 에듀테인먼트
Keywords(ENG)
English Learning, Serious Game, Edutainment
Author
Seong-Won Park, Sang-Yeob Lee
Abstract(KR)
본 연구에서는 영어 단어 및 문장을 학습하기 위한 컴퓨터 카드 게임을 개발하였다. 이 게임은 첫째, 학습자에게 카드놀이라는 친숙하고 흥미로운 요소를 제공하여 학습자에게 학습 동기를 부여한다. 둘째, 교육적인 요소를 통하여 학습 효과를 향상시킬 수 있도록 한다. 셋째, 난이도 선택과 반복 학습을 통하여 지속적으로 학습 동기를 유지하도록 한다. 뿐만 아니라 시간, 점수, 실패 여부 및 성공 여부의 제시를 통하여 도전감을 제공한다. 학습자는 이 게임을 통하 여 영어 듣기 학습 및 영어 읽기 학습을 할 수 있다. 그리고 영어 단어 또는 문장을 들은 후 원어민이 말한 것을 따 라서 말해봄으로써 발음 학습 및 말하기 학습 또한 가능하다.
Abstract(ENG)
In this study, we developed a computer card game for learning English words and sentences. First of all, this game motivates learners by providing familiar and interesting elements of cardsnole to learners. Second, it is possible to improve the learning effect through educational factors. Third, the learning motivation is continuously maintained through difficulty selection and repetitive learning. In addition, it provides a sense of challenge through presentation of time, score, failure and success. Through this game, learners can learn English listening and reading English. In addition, by listening to an English word or sentence and then speaking what the native speaker said, pronunciation learning and speaking learning are also possible.
Page 141-150