Title(KR)
체감형 게임에서 ‘체화된 경험’의 의미에 대한 고찰
Title(ENG)
A Study on the Meaning of the Embodied Experience in Motion-Based Game
Keywords(KR)
체감형 게임, 사용자 경험, 물리적 인터페이스, 되기, 몸틀, 체험적 인지
Keywords(ENG)
Physical Interactive Game, User Experience, physical interface, becoming, body frame, Experiential cognition
Author
Eun-Jung Kim
Abstract(KR)
디지털 게임을 통해 인간은 현실세계에서 불가능했던 다양한 경험들을 하게 된다. 본 논문은 사용자의 신체적 행위 를 감지하는 물리적 인터페이스를 통해 온 몸을 움직이며 즐기는 체감형 게임의 새로운 사용자 경험에 주목하고 사용 자의 물리적 신체 행위의 의미를 인문학적 접근을 통해 살펴보고자 한다. 몸을 매개로 가상세계와 현실세계를 교류하 는 체감형 게임은 다른 삶, 다른 존재방식, 지금의 ‘나’를 규정하고 있는 울타리 너머의 삶을 꿈꾸며 끊임없이 변화하 는 다양한 ‘되기’의 경험이자 새로운 ‘몸틀’을 가지게 되는 계기를 제공한다.
Abstract(ENG)
Digital games enable human beings to go through various experiences which are impossible in the real world. This paper focuses on players' new experiences of motion-based games that detect their physical movements through physical interface, and reviews the meaning of those physical movements through the humanistic approach. Motion-based games that combine the real world and the virtual world by using a physical body provide various experiences of dreaming of other being beyond the limits of actual life and becoming what one wants to be - which constantly changes - and offer opportunities of having a new 'body frame'.
Page 165-174