Title(KR)
위치기반 AR기술을 활용한 어드벤처 게임 디자인
Title(ENG)
Adventure Game Design using Location-based AR Technology
Keywords(KR)
Location-based AR game, Game Storytelling, Game Space, Serious Game
Keywords(ENG)
Location-based AR game, Game Storytelling, Game Space, Serious Game
Author
Seung Ie PARK, Tae Suk KIHL
Abstract(KR)
본 연구에서는 ‘승람도놀이’의 요소를 접목시켜 물리적 공간과 가상공간을 연계하는 게임을 디자인하였다. 물리적 공간에서 이루어지는 게임에는 위치기반 AR기술을 적용한다. ‘승람도놀이’의 요소를 적용한 AR 게임 참여자는 몰랐던 공간 스토리를 내비게이팅하며 온라인과 오프라인에서 공간을 경험할 수 있다. 디자인 측면 에서는 참여 공간의 역사문화적 스토리 경험 및 학습, 다른 참여자와의 인터랙션, 사진 및 정보 공유, 상호 협력 미션이 가능하다. 디자인에 적용될 이야기 노드는 공간에 따라 바로 교체가 가능하도록 설계한다. 본 게임은 탐험 계획 단계인 온라인 게임과 심화 습득 단계인 오프라인 게임으로 구성된다. 탐험 계획 단계에서 는 공간에 대한 이야기, 공간 주변 정보의 일부를 습득할 수 있다. 게임 참여자에게 플레이 공간에 관심을 갖게 유도하여 실제 물리적 공간으로의 여행 계획을 세우는데 도움을 준다. 심화 습득 단계는 물리적 공간과 가상공간을 접목시킨 위치기반 AR기술을 활용한다. 참여자는 현실 공간에서 이루어지는 미션 수행으로 심화 된 이야기를 체험하고, 더 많은 주변 정보를 획득한다. 본 연구는 참여자에게 역사적, 문화적 스토리를 경험 하고 정보를 제공하기 위해 디자인 되었다. 또한 온 오프라인 공간을 모두 활용하여 AR 게임의 진입 장벽을 낮출 수 있다. 이와 같은 디자인은 사람들에게 새로운 공간경험과 이야기를 제공해 줄 수 있을 것으로 기대 한다.
Abstract(ENG)
In this study, we design the game that connects physical and virtual spaces by grafting elements of Seunglamdo-nori. The location-based AR technology is applied to games played in the physical space. Participants in AR games applying the elements of Seunglamdo-nori can experience spaces online and offline by navigating the stories about space they have not known. In terms of design, it is possible to experience and learn historical and cultural stories in participating spaces, to interact with other participants, to share photos and information, and to cooperate with each other. Story nodes applied to the design are organized to be replaced immediately according to the spaces. The game consists of an online game in the exploration planning phase and an offline game in the deep learning phase. In the exploration planning phase, you can learn about the space and the part of the information around it, which encourages game participants to pay attention to the play space and helps them to plan their trips to the actual physical space. The deep learning phase uses location-based AR technology that combines physical and virtual spaces. Participants experience deeper stories and acquire more surrounding information by performing missions in real space. This study is designed to provide participants with historical and cultural stories. Such a design can serve people to experience new spatial experiences and stories.
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